سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره تابلو برق فشار ضعیف


تابلو برق فشار ضعیف 

تابلو برق ( به انگلیسی Switchboard یا Switchgear ) به محفظه‌هایی اکثراً فلزی برای نگهداری قطعات برق صنعتی اطلاق می‌شود. وظیفه اصلی این کابین‌ها، ایجاد فضای مناسب برای استقرار تجهیزات الکتریکی و همچنین محافظت از آن‌ها در برابر عوامل بیرونی می‌باشد. تابلو برق فشار ضعیف نیز یکی از انواع رایج و پرکاربرد تابلوهای برق صنعتی می باشد. به طور کلی سه نوع تابلو برق بر اساس محدوده ولتاژ کاری وجود دارد. این دسته‌بندی عبارت است از:

1-تابلو برق فشار ضعیف Low Voltage Switchgear تا ولتاژ 1000 ولت
2-تابلو برق فشار متوسط Medium Voltage Switchgear
3-تابلو برق فشار قوی High Voltage Switchgear

در ادامه با هم به معرفی و بررسی نوع اول از این تابلو برق های صنعتی می‌پردازیم.

معرفی تابلو برق فشار ضعیف

به صورت کلی، به تابلو برق های صنعتی که ولتاژ آن‌ها تا محدوده 1000 ولت باشد، تابلو برق فشار ضعیف گفته می‌شود. داخل کابین این تابلو قطعات مختلفی شامل انواع سوئیچ ها، کلید ها، رله ها و غیره قرار گرفته اند. هر کدام از این قطعات مانند بخشی از یک سیستم بسیار منظم عمل می کند و وظیفه خاصی را بر عهده دارد. محصور بودن فضای تابلو برق سبب می گردد که بسیاری از خطرات ناشی از بکارگیری تجهیزات الکتریکی ولتاژ بالا برای افراد به حداقل برسد. همچنین بدنه تابلو برق، با محافظت از تجهیزات داخلی آن در برابر عوامل محیطی مثل گرد و خاک و آب و آلودگی به تامین امنیت آن کمک شایانی می کند.

نواع تابلو برق فشار ضعیف موجود در بازار

به طور کلی می توان 5 نوع تابلو برق فشار ضعیف که بیشتر در بازار مورد استفاده قرار می گیرد را به ترتیب زیر برشمرد:

  • تابلو برق فشار ضعیف PCC
  • تابلو برق فشار ضعیف MCC
  • تابلو حفاظت و کنترل
  • تابلو کنترل اتوماسیون
  • تابلو اصلاح ضریب قدرت

 

در طراحی تابلو برق های مختلف از ابزارها و وسایل متفاوتی استفاده می شود که در ادامه مقاله به معرفی تجهیزات مورد نیاز جهت طراحی و ساخت تابلو برق فشار ضعیف می پردازیم. داخل تابلو، انواع مختلفی از تجهیزات قرار می‌گیرد. از جمله این موارد می توان به قطعات زیر اشاره نمود:

کنتاکتورها (contactor)

قطعه ای که از آن به عنوان یک کلید مغناطیسی در تابلو استفاده می‌کنند. کنتاکتورها خیلی سریع سه فاز را به صورت هم زمان قطع و وصل می کنند. کنتاکتور عامل قطعی و اتصال مدار فرمان، از راه دور است.

ترانس ها

از ترانس ها برای اندازه گیری صحیح میزان ولتاژ و جریان تابلو برق استفاده می کنند.

کلیدهای بی متال نوع سه فاز و تک فاز

قطعه بی متال در زیر کنتاکتور نصب شده و به عنوان یک سیستم حفاظتی برای موتورهای سه فاز در برابر بار اضافی که ولتاژ کمی دارند عمل می‌کند. زمانی که موتور بیش از اندازه داغ شود کلید بی متال سبب قطع اتوماتیک موتور می‌گردد. بی متال ها معمولاً از دو فلز که جنس های مختلفی دارند تشکیل می شوند. در زمان تحمیل گرمای زیاد، خم شدن یک فلز بیش از فلز دیگر، باعث قطع جریان در تابلو برق فشار ضعیف می شود.

کلید اتوماتیک MCB و MCCB

کاربرد این کلید ها نیز شبیه به فیوزها است. وظیفه اصلی کلید MCB قطع جریان در حالت تحمیل بار اضافی است. اما تفاوتی که با فیوزها دارند این است که حساسیت عملکردی آن ها بالاتر است.