سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رئالیسم، روی واقعی زندگی انسان را به تصویر می کشد

سبک رئالیسم چیست؟

رئالیسم یا واقع گرایی، یک جنبش هنری است که در دهه 1850 در فرانسه آغاز شد. این سبک رمانتیسم را رد کرد و در عوض به دنبال به تصویر کشیدن موضوعات و موقعیت های معاصر با حقیقت و دقت بود. جنبش هنری رئالیسم پس از انقلاب 1848 در فرانسه آغاز شد. رئالیست ها بر رمانتیسم را که از اواخر قرن هجدهم بر ادبیات و هنر فرانسه تسلط یافته بود، طغیان کردند و علیه موضوع عجیب و غریب و احساس گرایی اغراق آمیز جنبش شورش کردند. در این مقاله در وبلاگ سایت سفارش نقاشی hyperreal.ir در مورد تاریخچه این سبک و هنرمندان سرشناس آن صحبت می کنیم. با سایت سفارش طراحی چهره هایپررئال همراه باشید.

ویژگی اصلی سبک رئالیسم

رئالیست‌ها به دنبال این بودند که افراد و موقعیت‌های معاصر «واقعی» را با حقیقت و دقت به تصویر بکشند. در نتیجه این موقعیت ها می‌توانست شامل تمام جنبه‌های ناخوشایند زندگی هم بشود. آثار رئالیستی، مردم از همه طبقات مختلف را در موقعیت‌های معمولی زندگی به تصویر می‌کشند که اغلب منعکس‌کننده تغییرات ناشی از انقلاب‌های صنعتی و تجاری است.

رئالیسم به دنبال نمایش چهره واقعی زندگی

رئالیست‌ها موضوعات و موقعیت‌های روزمره را در محیط‌های معاصر به تصویر می‌کشیدند و سعی می‌کردند افراد همه طبقات اجتماعی را به شیوه‌ای مشابه به تصویر بکشند. در این جنبش، از ایده آلیسم کلاسیک، احساسات گرایی رمانتیک و درام به طور یکسان اجتناب شد. پس در اغلب موارد، عناصر نامرتب یا نامتوازن سوژه ها به جای اینکه زیبا یا حذف شوند، تا حدودی به نمایش گذاشته می شدند. رئالیسم سوسیال بر تصویر طبقه کارگر تأکید داشت و با مردم طبقه کارگر با جدیت مشابه سایر طبقات هنر برخورد می کرد.

تاریخچه سبک رئالیسم در نقاشی

این جنبش در تقابل با رمانتیسیسم که از اواخر قرن هجدهم بر ادبیات و هنر فرانسه تسلط داشت به وجود آمد. سبک نقاشی رئال علیه موضوع عجیب و غریب شورش کرد و احساسات گرایی و نمایشنامه معمولی جنبش رمانتیک را اغراق آمیز کرد. نقاشان رئالیست اغلب به نفع تصویرسازی از زندگی واقعی، کارگران معمولی و مردم عادی در محیط‌های معمولی که درگیر فعالیت‌های واقعی بودند را به تصویر می‌کشیدند.

هنرمندان مشهور سبک واقع گرایی (Realism)

چهره های مهم در جنبش هنر رئالیستی گوستاو کوربه، آنوره داومیه و ژان فرانسوا میله بودند. در ادامه درباره هر کدام از هنرمندان صحبت خواهیم نمود.

گوستاو کوربه

ژان دزیره گوستاو کوربه (1819–31 دسامبر 1877) نقاش فرانسوی بود که جنبش رئالیستی را در نقاشی قرن نوزدهم فرانسه رهبری کرد. استقلال کوربه با رد کنوانسیون آکادمیک غالب و رمانتیسیسم زمان خود، نمونه ای بود که برای هنرمندان بعدی مانند امپرسیونیست ها و کوبیست ها مهم بود. او به عنوان یک هنرمند، به عنوان یک مبتکر و به عنوان هنرمندی که مایل به بیان اظهارات اجتماعی جسورانه در آثارش است، جایگاه مهمی در نقاشی قرن نوزدهم فرانسه دارد.

نقاشی های کوربه در سبک رئال

نقاشی های کوربه در اواخر دهه 1840 و اوایل دهه 1850 اولین شناخت او را به ارمغان آورد. وی با به تصویر کشیدن دهقانان و کارگران غیر ایده‌آل، که اغلب در مقیاسی بزرگ به‌طور سنتی برای نقاشی‌هایی با موضوعات مذهبی یا تاریخی اختصاص داده می‌شد، وضع موجود را به چالش کشیدند. کوربه با پرداختن به مسائل اجتماعی در آثارش و با نقاشی موضوعاتی که مبتذل تلقی می شدند، مانند بورژوازی روستایی، دهقانان و شرایط کار فقرا، جنجال برانگیخت.

ویژگی نقاشی های کوربه

رئالیسم کوربه به کمال خط و فرم نمی پرداخت، بلکه مستلزم برخورد خود به خود و خشن رنگ بود که نشان دهنده مشاهده مستقیم هنرمند بود، در حالی که بی نظمی های طبیعت را به تصویر می کشید. او سختی های زندگی را به تصویر کشید و با این کار ایده های دانشگاهی هنر معاصر را به چالش کشید. «دفن در اورنانس» نقاشی وسیعی بود که ابعاد آن 3.1 در 6.6 متر بود و ستایش مردم و محکومیت شدید منتقدان  را برانگیخت.

از حمایت عوام تا اعتراض منتقدین

اعتراض منتقدان تا حدی به این دلیل بود که می گفتند کوربه با به تصویر کشیدن یک آیین عروضی در مقیاسی به این حد بزرگ، قراردادها را برهم زده است. تا قبل از این، این کار فقط برای یک موضوع مذهبی یا سلطنتی در نظر گرفته می شده است. علاوه بر این، نقاشی فاقد لفاظی احساساتی است که در یک اثر ژانر مورد انتظار بود. سوژه های کوربه هیچ ژست نمایشی غمگینی انجام نمی دهند و چهره هایشان بیشتر کاریکاتور به نظر می رسید تا نجیب زاده. منتقدان، کوربه را به دنبال جستجو و برجسته کردن تعمدی زشتی زندگی متهم کردند.

پیشنهاد عالی برای هنرمندان عزیز: مدل نقاشی سیاه قلم باکیفیت عالی

ژان فرانسوا میله

ژان فرانسوا میله (4 اکتبر 1814 – 20 ژانویه 1875) نقاش فرانسوی و یکی از بنیانگذاران مدرسه باربیزون در روستاهای فرانسه بود. میلت به خاطر صحنه هایش از کشاورزان دهقانی مورد توجه است و می توان آن را به عنوان بخشی از جنبش هنری رئالیسم طبقه بندی کرد. یکی از شناخته شده ترین نقاشی های میلت The Gleaners (1857)  است. او در این کار، تعدادی زن فقیر را که در حال جمع کردن باقی مانده برداشت محصول در مزرعه هستند به تصویر کشیده است. سال 1857، او نقاشی The Gleaners را در معرض نمایش عمومی گذاشت.

پیش رافائلیت

پیش رافائلیت ها گروهی از نقاشان، شاعران و منتقدان انگلیسی بودند که در سال 1848 اعلام موجودیت کردند.

برادری پیش رافائلی

برادری پیش رافائلی (همچنین به عنوان پیش رافائلیت شناخته می شود) انجمنی از نقاشان، شاعران و منتقدان انگلیسی بود که در سال 1848 توسط ویلیام هولمن هانت، جان اورت میلایس و دانته گابریل روستی سازماندهی شد. به زودی ویلیام مایکل روستی، جیمز کولینسون، فردریک جورج استفنز و توماس وولنر به این سه بنیانگذار پیوستند تا یک گروه برادری هفت نفره تشکیل دهند. قصد این گروه اصلاح هنر با رد رویکردی بود که آن‌ها مکانیکی می‌دانستند. رویکردی که اولین بار توسط هنرمندان روش‌گرا که جانشین رافائل و میکل آنژ شدند، اتخاذ شد.

رویکرد گروه برادری پیش رافائلی

اعضای این گروه بر این باور بودند که ژست‌های کلاسیک و ترکیب‌های زیبای رافائل به‌ویژه تأثیر مخربی بر آموزش آکادمیک هنر داشته است. از این رو «پیش رافائل» نامیده می‌شود. پیش رافائلی ها خواهان بازگشت به جزئیات فراوان، رنگ های تند و ترکیبات پیچیده هنر ایتالیایی و فلاندری کواتروچنتو بودند. پیش رافائلی ها خود را به عنوان یک جنبش اصلاحی تعریف کردند، نامی متمایز برای هنر خود ایجاد کردند و نشریه ای به نام جوانه را برای ترویج ایده های خود منتشر کردند.

ویژگی های گروه برادری پیش رافائلی

آموزه‌های اولیه این گروه بر مسئولیت شخصی هنرمندان برای تعیین ایده‌ها و روش‌های تصویرسازی خود تأکید می‌کرد. تحت تأثیر رمانتیسیسم، پیشا رافائلی ها فکر می کردند که آزادی و مسئولیت جدایی ناپذیر هستند. با این وجود، آن ها به ویژه مجذوب فرهنگ قرون وسطی بودند و معتقد بودند که فرهنگ قرون وسطی دارای یکپارچگی معنوی و خلاقانه است که در دوره های بعدی از بین رفته بود.

پیش رافائلیت و رئالیسم

تأکید بر فرهنگ قرون وسطی با اصول رئالیسم که بر مشاهده مستقل طبیعت تأکید داشت، در تضاد بود. در مراحل اولیه، گروه برادری پیش رافائلی معتقد بودند که دارای منافع سازگار با یکدیگرند. اما در سال‌های بعد این جنبش تقسیم شد و در دو جهت مخالف حرکت کرد. رئالیست ها توسط هانت و میله رهبری می شدند، در حالی که قرون وسطایی ها توسط روستی و پیروانش، ادوارد برن جونز و ویلیام موریس رهبری شدند. این انشعاب هرگز مطلق نبود، زیرا هر دو جناح معتقد بودند که هنر اساساً جنبه معنوی دارد و ایده آلیسم آن ها را با رئالیسم ماتریالیستی مرتبط با کوربه و امپرسیونیسم مخالفت می‌کردند.

جدا شدن راه جنبش پیش رافائلی

اخوان پیش رافائلی به شدت تحت تأثیر طبیعت قرار گرفتند و اعضای آن از جزئیات زیادی برای نشان دادن دنیای طبیعی با استفاده از تکنیک‌های فوکوس روشن و واضح بر روی بوم سفید استفاده کردند. هانت و میلا در تلاش برای احیای درخشندگی رنگ موجود در هنر کواتروسنتو، تکنیکی را برای نقاشی با لعاب های نازک رنگدانه بر روی زمین سفید مرطوب توسعه دادند به این امید که رنگ ها شفافیت و شفافیت جواهری را حفظ کنند. تاکید آن ها بر درخشندگی رنگ، واکنشی به استفاده بیش از حد از قیر توسط هنرمندان قبلی بریتانیایی بود. قیر نواحی ناپایدار تاریکی گل آلود ایجاد می کند، اثری که پیش رافائلیت ها از آن نفرت داشتند.

برگزاری اولین نمایشگاه

اولین نمایشگاه آثار پیش رافائلی در سال 1849 برگزار شد. در این نمایشگاه، آثار ایزابلا از میله (1848-1849) و رینزی هولمن هانت (1848-1849) در آکادمی سلطنتی به نمایش گذاشته شدند. نقاشی مریم باکره رزتی نیز در یک نمایشگاه رایگان در گوشه هاید پارک به نمایش گذاشته شد. همانطور که توافق شد، همه اعضای گروه برادری اثر خود را با نام خود و حروف اول PBR امضا کردند.

سرگذشت جنبش

پس از سال 1856، دانته گابریل روستی الهام‌بخش بخش قرون وسطایی جنبش شد. او رابط بین دو نوع نقاشی پیش رافائلی (طبیعت و عاشقانه) پس از گم شدن PRB در اواخر دهه 1800 بود. روستی، اگرچه کمترین پایبندی به برادری را داشت، اما این نام را ادامه داد و سبک آن را تغییر داد. او پس از انحلال پیش رافائلیت ها، شروع به نقاشی نسخه هایی از زنان با استفاده از مدل هایی مانند جین موریس در نقاشی هایی مانند پروزرپین کرد.

سفارش طراحی چهره 

اگر علاقه مند به طراحی چهره سیاه قلم سبک فوتورئال، رئال یا هایپررئال هستید، می توانید با کلیک روی بنر زیر و ارسال عکس دلخواه خود، استعلام قیمت نقاشی چهره را دریافت کنید. در سایت هایپررئال، با وجود صدها نمونه کار نقاشی چهره و مشتریان راضی، می توانید با خیالی آسوده ثبت سفارش نقاشی کنید. برای ارسال عکس خود به واتساپ، به شماره 09027092870 پیام دهید.